EXKLUZÍV: A 'Mama' rendezője a kísértetekről, Jessica Chastainről és a kreatív keresztapáról, Guillermo del Toróról

Amikor Andres Muschietti először rendezett filmet "Mama" címmel, az durván mindössze három perc hosszú volt. A 2008-as rövidfilm, amelynek alapján az új, pénteken mozikba került egészestés horrorfilm készült, csupán egy falatnyi rövid ízelítő - pár vérfagyasztó hangulatú filmkocka, amelyen két kislányt láthatunk, akik az éjszaka közepén egy rémséges jelenés elől menekülnek.

"A rövidfilm egy reggeli vízióm alapján született, amikor csak úgy feküdtem az ágyban és az agyhullámaim még be voltak lassulva - monda Muschietti. - Csak úgy a semmiből bukkant elő, mindenféle háttérsztori nélkül. Nem volt rá semmi ésszerű magyarázatom, de nagyon érdekesnek tűnt. Nem igazán törődtem vele, hogy magyarázatot keressek rá, anélkül is elég hátborzongató volt."

A 'hátborzongató' szó tökéletesen jellemzi Muschietti legújabb munkáját, az első egész estét filmjét, a Mama-t amelyet rendezőként jegyez. A teljesen történet szerint két árva kislány magára marad egy düledező erdei házban. Évekkel később felfedezik őket, és visszatérnek a civilizációba, ahol nagybátyjuknál, Lucasnál (Nikola Coster-Waldau) és annak barátnőjénél Annabelnél (Jessica Chastain) találnak otthonra. De úgy tűnik, valamiféle természetfeletti jelenség követte őket új lakhelyükre, és magának követeli őket.

A 'Mama' rendezője a kísértetekről, Chastainről és a kreatív keresztapáról, Del Tororól - Berta Ross
Berta Ross a Mama egyik jelenetében

Számos szempontból teljesen logikus, hogy a 39 éves Muschietti, szellemekről készítsen filmet. Egész életében 'üldözték' a természetfeletti témák - de persze csak átvitt értelemben, hiszen állítása szerint sem tapasztalt meg semmi ilyesmit. De a 80-as évek Argentínájában nőtt fel, és mindig is lenyűgözőnek találta azokat a történeteket, amelyet barátai, családtagja vagy bárki más mesélt ilyesfajta találkozásokról.

"Kölyökoromban állandó nézője volt egy amerikai tévésorozatnak, amelynek 'That's Incredible' volt a címe - árulta el. - Az egyik rész egy Toys R Us boltban kísértő szellemről szólt. Valaki készített róla egy fényképet, és annyira ijesztő volt, hogy azt hiszem gyermekkorom legtraumatikusabb élményeként éltem meg. Pedig csak egy elmosódott, de mesterkélt pacát lehetett látni két polc játék között."

Még egy hasonló fiatalkori filmemlékét is felidézte, az 1982-es Barbara Hershey filmet, a Lélekvesztőt, amelyben a színésznőt egy láthatatlan, de igen erőszakos jelenség gyötörte és rá is igen nagy hatást gyakorolt.

Muschietti az ezekből az élményekből fakadó félelmét táplálta bele a tökéletesen kivitelezett rövidfilmbe, hogy aztán az kirobbanó sikert arasson a Sitges Nemzetközi Fantasztikus és Horrofilm Filmfesztiválon 2008-ban. Ez nyitott utat Muschietti és testvére, Barbara számára, hogy elkészíthessék a történet hosszabb változatát is.

Andres Muschietti hozzátette, hogy váratlan módon inspirálta az a National Geographic videofelvétele, amelyre véletlenül bukkant rá és azt mutatja be, ahogyan egy leopárd gondoskodni kezd egy újszülött csecsemőről, miután megölte annak anyját… még a fák közé is becipeli, hogy megvédje a környéken ólálkodó hiénától.

"Ez annyira sokkoló élmény volt a számomra - árulta le Muschietti. - A bevésődés maga, az elv, miszerint az újszülött ennyire rugalmasan képes alkalmazkodni annak érdekében, hogy életben maradjon, és elfogadja azt, hogy olyasvalaki táplálja, aki nem az édesanyja, ezt a gondolat lenyűgöző volt, és semmi ehhez foghatót nem láttam még a filmvásznon - legalábbis nem olyan formában, ahogy szerettem volna."

A rövidfilm maga, Del Toro bevezetőjével:

A "Mama" Guillermo del Toro producer jóváhagyásával készült, aki már több másik újonc ijesztgetős filmjének útját is egyengette, mint például Troy Nixey (Ne félj a sötéttől!) vagy Juan Antonio Bayona (The Orphanage), utóbbi számos kritikai elismerést zsebelt be a való életből merítető katasztrófafilmjének, A lehetetlennek köszönhetően. (Del Toro nemrégiben jelentette be, hogy hamarosan maga is kis költségvetésű természetfeletti thrillert készít majd, egy kosztümös kísértetsztorit dolgoz fel Crimson Peak címmel, Emma Stone főszereplésével.)

Muschietti elismerően nyilatkozott Del Toro támogatásáról, és hogy abban is szerepet játszott, hogy egy Jessica Chastain kaliberű filmszínésznőt sikerült megnyerni az enyhe gót beütésű, kívülálló, lázadó zenész Annabel szerepére, aki finoman szólva is ambivalens érzésekkel vág bele a pótmama szerepébe (azért tegyük hozzá, nem igazán lehet elítélni érte, ha ódzkodik attól, hogy két ilyen ördögi hangulatot árasztó gyermekkel éljen egy fedél alatt).

Mégis Annabel lesz Lilly (Isabelle Nelisse) és Victoria (Megan Charpentier) védelmezője, amikor magát Mamának tituláló jelenés meglátogatja őket.

A 'Mama' rendezője a kísértetekről, Chastainről és a kreatív keresztapáról, Del Tororól - From left, Jessica Chastain, Isabelle Nelisse and Megan Charpentier
Jessica Chastain, Isabelle Nelisse és Megan Charpentier a Mamában

Hosszú nyaka és üreg szemgödrei miatt a kísértet néhány rajongót biztosan a japán horrorokra (A kör, Az Átok) jellemző bosszúszomjas teremtményekre emlékeztet majd. De az igazság az, hogy egy Modigliani portré ihlette, amelyik Muschietti fiatal korában megrémítette.

Hogy életre keltsék a címszereplőt, Muschietti fontosnak tartotta, hogy egy színész játssza el, és végül a [REC] filmekből ismert Javier Botetre esett a választása.

"Nem akartam őt számítógéppel megalkotni - tette hozzá Muschietti. - Ha egy CGI karaktert látsz egy filmben, tök mindegy, hogy mennyire tökéletesen néz ki, akkor is látszik rajta, hogy számítógéppel hozták létre, és ez megnehezíti, hogy beleéld magad a filmbe. A Mama esetében pedig, természetesen használtunk számítógépes technológiákat, de csak részben, a megfelelő arányok megtartásával."

És ezt erősítik meg azok a kritikusok is, akik már láthatták a filmet. A The Time újságírója, Betsy Sharkey értékelésében azt írja: "Mama (Javier Botet) a legelképesztőbb gonosz lény, akit mostanában horrorfilmekben láthatunk. Nemcsak maga tény, hogy a szellem alakváltoztatásra képes, hanem egyéb ijesztő tulajdonságokkal is rendelkezik."

A filmet Torontóban forgatták, annak a stúdiónak a közelében, ahol Del Toro legújabb kasszasikernek ígérkező mozifilmje, a Tűzgyűrű (Pacific Rim) munkálatai folytak, amelyben robotok szállnak szembe kaijukkal (szörnyekkel). - "Ők hat helyszínen forgattak, míg mi egyetlen egyen - humorizált Muschietti."

A 'Mama' rendezője a kísértetekről, Chastainről és a kreatív keresztapáról, Del Tororól - director Andrés Muschietti with producer Guillermo del Toro
A "Mama" rendezője, Andrés Muschietti Guillermo del Toro producerrel

Az előkészületek során és a forgatás első heteiben Del Toro naponta konzultált a rendezővel, átnézték a storyboardokat, megtekintették a díszleteket. Muschietti úgy nyilatkozott közös munkájukról, hogy számtalan hasznos dolgot tanult, és biztosan fogja tudni használni a megszerzett ismereteket későbbi munkái során, habár még nincs új projektje láthatáron…

"Rengeteget tud a szakmáról, és nem csak magáról a filmkészítésről, hanem az üzleti oldaláról is. Hasznos tanácsokkal látott el, azzal kapcsolatban, hogy mit tegyek, és mit ne tegyek. Nem olyasvalaki, akivel versengsz, hanem olyan, aki támogat téged. Mint egy jó Keresztapa. Tiszteletben tartja, amit az ösztöneid súgnak és alapvetően hagyja, hogy azokra hallgass."

• Az idő szerencse • Mindenkit hajt valami...

Szólj hozzá!

*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .