Értékelés: Végzetes hazugságok (Arbitrage)

Régen láttam már igazán jó thrillert, amelynek drámai szála is egyaránt felkelti a figyelmem, de hogy pont Nicholas Jarecki rendezése lett a befutó, nem picit vagyok meglepve. Idén januárban, a Sundance-en debütált, és nyomokban fesztiválos hangulatot áraszt magából, amelyet főleg egy-egy zenei aláfestéssel érnek el, amelyet tetéz a főszereplők profi játéka. Eléggé tartottam tőle, hogy fölöslegesen ültem le elé, és tipikusan a 'vagy nagyon jó lesz', 'vagy szenvedni fogok rajta' érzések kavarogtak a fejemben. Nos, előbbi érvényesült szerencsére, bár meg kell hagyni, az első húsz percben még megalapozottak voltak a félelmeim, aztán amikor beüt a baj, onnantól kezdve megvettek maguknak.
Ezután folyamatos, gördülékeny történetvezetés következett, mindig felkeltették valami aprósággal az érdeklődésem, és ez kitartott egészen a film végéig, ami azért valljuk be, egyáltalán nem rossz. Közben egyszerre aggódtam és vetettem meg a főszereplőt - pontosabban elítéltem tettét. Meglepő, hogy Richard Gere kimondottan nem tartozik a kedvenceim közé, mégis szívesen néztem a történetét, és kíváncsivá tettek, hogy hogyan ér véget a története. Amolyan sodródás a képsorokkal mechanizmus érvényesült, de ugye a hullámnak tudni kell elkapnia.
Richard Gere nagyszerű szerepében, öröm volt nézni az általa alakított üzletembert, akit megkörnyékez az élet nagy kihívása, és mindent kockára kell tennie. Nos, ezek a karakterek nem olyan ritkák, mégsem éreztem klisésnek, és ezáltal még inkább életszaga volt tetteinek. Habár egy hibát vétett, de lehet, hogy ez Nicholas Jarecki rendező-forgatókönyvíró lelkén szárad. Ugyanis a nagy bajság bekövetkezte után fájlalja egyik sérülését, aztán a későbbiekben meg egyáltalán nem szenteltek erre figyelmet. És elvileg az időben sem ugrott a történet, hiszen a homlokán… nem mennék bele jobban, hogy spoilermentes maradjak.
A többi főszereplőt is szerettem, egyszerűen nem tűntek kívülállónak, mindenki olyan szerepet kapott, amivel simán elbírt. Számomra a film másik nagy főszereplője Tim Roth volt, aki teljesen ugyanazt a jogosan okoskodó, magabiztos karaktert tolta, mint a Lie to Me sorozatban, és még egy apró nyelvi utalás is akadt ezek tetejébe, ráadásul egykori társa, Monica Raymund is felbukkan a színen. Arról már nem is beszélve, hogy nem gyakori, amikor egy nyomozásra épülő film lazán elbírja a 107 perces játékidőt. Susan Sarandon a háttérbe szorult, természetesen még így is hiteles tudott maradni a feleség szerepében. Brit Marling egy idegesítő kis fruskát elevenített meg, és nagyon jól tolta, mert elérte az előbb írt hatást, de Laetitia Casta vagy Nate Parker sem volt különb.
A családi háttér igazán hitelesen fel lett építve, a kikacsintás is érthető, amellett, hogy pont ezt a részét ítélem el a karakternek, mert ki nem állhatom, amikor valaki átmegy sunyi üzemmódba. Véleményem szerint Jarecki feszes rendezést adott ki a kezei közül, amely óramű pontossággal teszi a dolgát, egyszerűen mindent jól helyeztek el, és az elejét leszámítva egyetlen pillanatra sem unatkoztam. A profi hatást pedig összességében azzal érte el nálam, hogy szinte az egész film nagyon szép beállításokat kapott, amellyel a jó kompozíciókra gondolok.
Tehát ezek fényében nem félek megjutalmazni egy erősebb 8/10-zel. A tanulság pedig, hogy jobb mindent egyenesen csinálni, és legalább a szeretteiddel kapcsolatosan őszintén élni, mert az ördög nem alszik. Soha.

Ádám Hauzman
star wars-t nézzed már bazzeg ne ezeket :)