Értékelés: Dredd (Dredd)

DreddA jövő Amerikája immár egy sugárfertőzött kopár pusztaság. A keleti parton Bostontól Washington DC-ig terjed "Egyes Metropolisz", egy hatalmas és erőszakos nagyváros. Több mint 800 millió polgára örökös félelemben él. Senki más nem harcol a rendért ebben a káoszban, csakis a Bírák. Jogalkalmazók, esküdtek, bírók és ítéletvégrehajtók egyben. A Bírák legjobbika Dredd, akire a Főbíró egy küldetést bíz: vizsgáztasson a terepen egy újonc bírót, az erős gondolatolvasó képességekkel rendelkező Andersont. A két bíró egy látszólag rutin ügynek ígérkező gyilkosság nyomába ered a hírhedt Peach Trees óriásépületben, amely egy kétszáz emeletes függőleges nyomornegyed, és melyet az irgalmatlan Ma-Ma klán ural. Amikor a bírók megpróbálják letartóztatni Ma-Ma egyik vezető csatlósát, Ma-Ma lezáratja az egész épületet és arra utasítja a klánt, hogy vadásszák le a két bírót. Dredd és újonc társa egyszeriben egy ördögi, a túlélésükért folytatott harcban találják magukat…

Dredd végre megérkezett, egyetlen kérdés vetődik fel csupán, hogy mi célból? Pete Travisék kőkeményen benézték a dolgokat, mert ugyan az eredetihez képest sokkalta földhözragadtabb képsorokkal indít és ettől kevésbé sci-fi, ugyanakkor a droghatás okozta képi elváltozások inkább a főleg b-filmekre jellemző őrült elszabadulást idéznek elő - amolyan Crank stílusban. Látszik, hogy próbálkoztak a nagysebességű kamera használatával, ám ezek a funkciómentesként visszaköszönő belassítások idegesítően, és nem mozifilmhez méltó módon hatottak. Holott ugye elvileg a néző szórakoztatása, na meg az adott szereplő által átélt élmény visszaadása lett volna a rendeltetése. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy véleményem szerint semmi szükség arra, hogy belassítva lássam, ahogy az egyik rosszfiú arcán keresztülmegy a golyó. Ja, és akkor a gagyi hatású vért még meg sem említettem.

Látszott az egész filmen, hogy kevés pénzből forgatták, ami egyébként nem teljesen igaz, mert $50 milliót okosan is el lehet költeni. Fájó pont, hogy az események zöme egy épületmonstrumban játszódik, odakint szinte alig vagyunk, és mindösszesen egy motoros üldözéssel kell beérnünk. Ami a címszereplő motorját és sisakját illeti, olyan érzés fogott el, mintha egy több évvel ezelőtt készült akciófilmet néznék. Gőzöm sincs, hogy a készítők láttak-e ezekben fantáziát, amikor megalkották, vagy csak 'odasarkítottak' valamit és ennyi. A lényeg, hogy irtó műanyagos benyomást kelt, és részemről állati nagyot csalódtam. Ugyan a tengerentúliaknál is volt zúgolódás, meg hát a kasszáknál is erősen elbukott, de én még ezek ellenére is vártam, hittem benne.

Ilyen se gyakran fordul elő, de Karl Urbanról szinte alig tudok valamit írni, ám ennek okát a spoilermentesség miatt inkább nem firtatnám. A szájtartásával próbált szigort teremteni, és szerencsére a ruhája is rendben volt, ám mégsem tudott akkora tekintélyt parancsolni, mint anno Sly. Sokkal kevesebb mozgásteret hagytak neki, ráadásul a sisak és a motor elég fontos összetevője a karakternek. Olivia Thirlby egész jól domborít a női főszerepben, és összhangban van a címszereplővel, mint ahogyan a Lena Headey által alakított badgirl is helyén van. Headeynek viszont keményebb dolga volt, hiszen nőből van, ami megnehezíti, hogy tekintélyt szerezzen magának, ám ezt mégis lazán prezentálta. A szokásos végső harc gyengesége, egyszerűsége pedig már a készítők hibája, akikre emiatt haragszom is. Kis koreográfiát vihettek volna bele, hogy egy színes végjátékkal zárjon a film.

Apropó, harcok. A közelharcokkal nincs gond, de mégsem nyújtottak maradandó élményt, viszont a gépfegyveres résznél, amikor az ellen saját maga alatt vágja az ágat, ott azért megmozdult bennem egy-két érzés. De sajnos nem ez az egyetlen logikátlan cselekedet a filmben. A színvilága különös, fogjuk rá, hogy Megacity tetszett úgy ahogy, de mégsem vagyok tőle elragadtatva. Azonban igazán nagyot alkottak, amikor a biztonsági kamerán keresztül látjuk a főszereplőket, és ez vizuálisan abszolút képregényesen jött vissza.

Hogy őszinte legyek, láthattunk már nem egy ilyen 'bemegyünk, bosszút állunk' stílusú filmet, csak itt épp bírók a jófiúk. Az agyonszűrőzött képi világ működött, az elmeutazás is rohadt jó effekteket kapott, ám az ítélet mégis csak 6/10-re rúg. Keményebb, komolyabb akciófilmet vártam, és ez a minimum ennél az adaptációnál, ha már hozzányúltak…

• Az idő szerencse • Mindenkit hajt valami...

Szólj hozzá!

*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

5 hozzászólás

  1. Gondolom nem olvastad a 2000 AD nevezetű 1977-es képregényt amiből készítették ezt és a Sly-os Dredd-et. Én nemrégiben megtettem. Ajánlom neked is és akkor rádöbbensz, hogy Sly Dredd-je (nem maga a karakter, hanem a film) egy poén, egy bakiparádé, de kicsit részletezem…nos, miért is?:
    1. A legeslegfontosabb: Dredd arcát a büdös életben nem látjuk. Én még képet nem találtam róla (mármint képregényben) ahol totalba láttuk volna a pofikáját és, ha minden igaz ez a mai napig így is maradt mert ezzel is azt mutatja a “Comic”, hogy ő a sisakos végrehajtó, a bíró. Ergo:
    Mivel Sly arcát fullba láttuk a gagyi kék kontaktlencséjével már ott megbukik a film. Arról nem is beszélve, hogy Dredd története nem egy vígjáték. Kemény, dúrva, erőszakkal teli, sötét, stb….mit kaptunk ezek helyett a szerinted eredetiben?
    Egy vígjátékot, poénkodást és ami a legrosszabb: Rob Schneider-t….szerintem vele mindent elmondtam…és, hogy miért jó az új Dredd?
    Nos….visszaadja a képregényben leírtakat.
    Véres, erőszakos, durva, stb…egy daráló film volt az egész…pont amilyen Dredd világa IS!!!!
    Remek látvány (ahhoz képest, hogy milyen kevés money-ból készítették, de a Looper-t is csak 30 milkából hozták össze és mit kaptunk? Egy ugyanolyan meglepetésfilmet mint amilyen ez…már akinek ugye!), remek szereposztás….igen!
    Sly is remek volt Dredd-nek, de Urban ezzel bebizonyította, hogy jobb…bár amondó vagyok és, ha Clint Eastwood-ra tennénk ezt a bizonyos sisakot a sz@r is megállna bennünk.
    Olivia Thirlby, Lena Headey is remekeltek.
    Remek zene…Silvestri muzsikája feledhetetlen, de amit Paul Leonard-Morgan összedobott hát…kb. mint amit Hans Zimmer művelt a TDK-hoz…Vagyis remekül illik hozzá.

    Röviden: számomra hatalmas pozitív csalódás volt! A trailer alapján gagyinak tűnt, de mint mindig bedőltem a Rotten-en, az IMDB-n és az IGN.com által kiadott kritikákon és pontokon így bennem (is) meg volt a remény, hogy hátha jó lesz…rémálmomban sem gondoltam volna, de ennyire??? IGEN!

    Ha pontozni kéne akkor egy erős 8,5/10.
    Sly-os Dredd-hez képest meg bitang erős 100%…vagy akár 110%!

    Ízlések és pofonok szokták mondani…nem vagyunk egyformák.
    :)

  2. BrM

    Szerintem teljesen igaza van M3nyusnak azokba a dolgokba amit leírt értem itt a sisakos témát, képregényhűséget, jó szereplőket stb de ezekkel együtt is csak közepes lett a film. Attól h vmi visszaadja a képregény hangulatot még nem feltétlenül lesz jó. Én is 6 körülit adnék rá mert volt egy-két toltál értelmezhetetlen jelenet számomra.

  3. Anonymous

    Gondolom Függőnek esze ágában nem volt a világot kritizálni. Ő, mint filmet kritizálta és közepes lett. That’s all.

  4. Yeah, Névtelen 16:01, abszolút igazad van. Nem ismerem a képregényt, sőt, nem igazán olvastam soha képregényt – max régen ilyen Pókember, Batman, stb, de nem vagyok rajongó, ellenben a képregényfilmeket szeretem… -, így ahhoz nem tudtam hasonlítani. Lehet, h Stallone levette a sisakját, de Urban így képtelen volt bármit is játszani… pedig nem akartam felhozni Bane-t, de hasonlóan nehéz dolga volt itt is Urbannak.

    Szóval elhiszem én, hogy képregényhű, de mint film… abszolút közepes, és ezzel a véleményemmel nem vagyok egyedül. Számomra sci-fisebb Dredd világa. Ez csak egy hentelés volt, vagy tudom is én. Persze költségvetésben is meg volt kötve a kezük, de nincs túl nagy ötletgazdagsága.

  5. Nekem tetszett, jó kis film volt.

    Egyébként őszintén szólva a Stallone verzióval sem volt gondom, mint filmmel, de azt tudom, hogy nagyon eltértek a képregénytől.