Értékelés: A világ összes pénze (All the Money in the World)
A 16 éves III. John Paul Getty a világ leggazdagabb embere, az olajmágnás J. Paul Getty unokája, igazi aranyifjúként él Rómában. A gyöngyéletnek azonban egy csapásra vége szakad, amikor a fiút elrabolják, és 17 millió dolláros váltságdíjat követelnek érte. John Paul erős akaratú édesanyja, Gail hiába kéri a dúsgazdag nagyapa segítségét, a hírhedten fösvény milliárdos visszautasítja. Az asszony kétségbeesésében Getty üzleti tanácsadójához, az egykori CIA ügynök Fletcher Chase-hez fordul, hogy bírja jobb belátásra az emberrablás tényében is kételkedő Gettyt. Az idő fogy, a bűnözők egyre türelmetlenebbek, és bármeddig képesek elmenni, hogy bizonyítsák szándékuk komolyságát…
Nincs is attól felemelőbb érzés, mint úgy távozni egy filmről, hogy elgondolkodtatnak a látottak. Igazából nem is számítottam másra Ridley Scott rendezőtől, mint egy hasonlóan profin felépített filmre, habár leszögezném, hogy maga az alapkoncepció hiába tűnt jónak elsőre, simán benne volt a pakliban az elrontás lehetősége is. Hangulatát tekintve igazándiból egy picit ki is ment a fejemből, hogy nem napjainkban játszódik a film, hanem a 70-es években. Végre nem éreztem erőltetettnek az akkori kor ábrázolását, ráadásul A világ összes pénze egy hihetetlenül erős képi világgal megáldott alkotássá nőtte ki magát. Átütő erejük van a ruházatoknak, az autóknak, hibátlan a színkezelés és semmi, de semmi nem lóg ki a sorból, hanem egyszerre drámai és csodálatos az egész.
A manapság készített filmek dinamikájához képest talán egy picit lassúnak tűnik a cselekményvezetés, ellenben mindig kapunk valamit, amelynek köszönhetően egyetlen egyszer sem fullad unalomba a film. Nyilván lesztek páran, akik ellenkeznek majd ezzel és érthető is lehet akár, de engem kis túlzással kilóra megvettek, méghozzá részben annak köszönhetően, hogy remekül játszottak a néző tűrőképességével. Nem hátrány az sem, hogy szeretem a 70-es éveket, és tényleg igazán hitelesen sikerült megalkotni az akkori olasz rosszfiús és jómódú közeget egyaránt, plusz meggyőződésem, hogy az ideálisan kiválasztott színészek is sokat nyomnak a latban. Egy szó, mint száz, nem izzadtságszagú sem a korábrázolás, sem pedig a színészek, nyilván az sem sokadrangú, hogy Ridley Scott rideg tálalása és az R-es korhatár besorolás is előnyös tényező. A média által gyakorolt nyomás pedig egyenesen zseniálisan van tálalva.
A közeg kapcsán még annyit jegyeznék meg, hogy évek óta várok olyan filmre, ami valami hasonló módon lett megvalósítva. Emlékeztek a Mafia nevű videojátékra? Abból is főleg a repteres jelenetek, vagy a bárrablások, amelyeket szívesen megnéznék egy ugyanilyen recept alapján. Amíg erre várok, A keresztapa trilógiával "kell beérnem". Elgondolkodtató, hogy a mai pénzéhes világban mely dolognak mi a valódi értéke. Mindig relatív tényező lesz a szememben, hogy ki számít igazán gazdagnak. Nyilván, amikor van töltény a tárban, megnyugtató hatást gyakorol a birtokosára, de erre még visszatérek az írás vége felé. Engem annyira elgondolkodtattak a látottak, hogy amint lehetőségem engedi, biztosan újranézős A világ összes pénze, és nem mondom, hogy Getty rosszul csinálta a dolgokat, hiszen sok mindent véghezvitt, de valahol az agyára is ment a dolog.
Michelle Williams négy Oscar-jelölést tudhat maga mögött, és ugyan eddig is elismertem a tehetségét, de engem csak most vett meg magának igazán. Életszerűen kezelte a válságba jutott anyuka szerepét, rendkívül jól álltak neki a kor ruhái, imádtam a sminkjeit és a haját úgyszintén. Az érdekes pedig az, hogy idén nem került be a legjobbak közé - már, ha az Oscart nézzük. Amennyire nem szerettem Marilyn Monroe szerepében, itt épp annyira igen. Mark Wahlberg szintén kis túlzással brillírozott, és itt derül ki csak igazán, hogy a drámai szerepeket is kisujjból kirázza, sőt még jól is áll neki, mintha egyenesen rá írták volna ezt a karaktert.
Christopher Plummer kapta az egyetlen Oscar-jelölést, és nem mondom, hogy nem megérdemelten, viszont érdekes helyzet alakult ki a film körül. Folyamatosan azon agyaltam, hogy a kiradírozott Kevin Spacey helyét foglalja el Plummer, aki tényleg odatette magát, de őszintén, ő mikor nem?! Azonban úgy gondolom, hogy Kevin Spacey sokkal erőteljesebben keltette volna életre a fukarnak tűnő nagyapát, mert a tekintetében alapból benne van egyfajta merev hidegség és gőgösség Spacey velejárója. Nyilván tényleg nem akarom Plummert bántani, csak ezek a gondolatok végig ott motoszkáltak a fejemben. A névegyezés ellenére az elrabolt unokát megtestesítő Charlie Plummer nem rokona Christophernek, ez viszont semmit nem von le abból, hogy nagyon jól választottak a készítők. A rosszfiúk közül Romain Duris nevét írom még ide, szintén egy olyan színész, aki megéri a pénzét és le a kalappal előtte.
Engem folyamatosan lenyűgöztek azokkal a jelenetekkel, amikor a fiút fogva tartják, és ahogyan Ridley Scott kezeli a feszültséget, az még fokozza a helyzetet és feszülnek az idegek. A film végén nagyon jól rávilágítanak, hogy nem is az a fontos, hogy az öreg Getty kifizeti-e a váltságdíjat, hanem az elvek, amelyeket a karakter szem előtt tart. A film folyamán többször átértékelődik, hogy mi mennyit ér, ezzel pedig a relativitás utat tör magának. Jó lenne, hogyha a film eljutna olyan emberekhez is, akikről ez a történet részben szól is. Akik seggfejnek látják Plummer karakterét, vélhetően nem értették meg a film lényegét. Nem azt mondom, hogy teljesen egyetértek az öreg módszereivel, de legalább nem térdel le bárki előtt. Az pedig adja magát, hogy a sztori szempontjából miért helyesek a döntései.
Mielőtt a pontozásra térnék, a zenéje érdemel néhány szót, ami nem egyszerűen színpadias, hanem mélyen drámával átitatott, pontosan olyan cölöpöket biztosít, amelyre A világ összes pénze alapvetően épült. Példás párbeszédek és hatalmas okosságok hangzanak el a filmben, amelyből megéri elraktározni és tanulni belőle. Bevallom őszintén, Spacey a tettei ellenére is hiányzott ebből a történetből, mert bár az utóforgatásnak nyomát sem láttam, de a tudat, hogy a karakter lehetett volna erősebb, épp elég. Tegnap este még gondolkodtam a kilencen, most viszont biztos vagyok a 8/10-emben.
Edete
Nagyon egyetértek. Remek film, nagyon elgondolkodtató és magával ragadó. A maffia játékkal kapcsolatban is egyetértek. Kevin Spacey pedig nekem is hiányzik. Tudom miket tett, el is ítélem, de ettől még remek színésznek tartom és miután láttam az előzetest vele, úgy érzem, ez a szerep egyszerűen rá volt írva. Kár hogy a valóságban ennyire sz*r alak.