CineFest 2013: Beszámoló Pancakespeedy tollából

Idén szeptember 12. és 22. között került megrendezésre a Jameson CineFest 10. Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál. Harmadik alkalommal volt szerencsém részt venni rajta és nem csalódtam most sem. Sok nagyszerű és friss alkotást sikerült hozniuk a készítőknek, mindegyik a magyar premier volt, szóval abszolút kitettek magukért. A következőkben az általam látott filmek rövid leírásai mellet pár soros, de nem feltétlen halálosan komoly észrevételeimet is olvashatjátok majd.

Némelyikről teljes kritika is született már függő által, ezeket a címükre kattintva érhetitek el. A várható "rendes mozis" premierek (feltéve, ha lesznek), feltüntetve.

CineFest 2013 Beszámoló Pancakespeedy tollából 01

Don Jon

A fesztivál nyitófilmje, Joseph Gordon-Levitt első rendezése. Egy srácról, akinek a pedáns lakásán kívül fontos még a verdája, a haverjai, a csajok, a családja, az edzés, a gyülekezete és a pornó is. Ugyanis annak ellenére, hogy minden este más csajt fektet le, csakis a pornófilmek tudják neki teljes mértékben megadni azt, amire vágyik. Az ő életét követjük nyomon, ahogy próbálja megtalálni az 'igazit'. A filmben meglévő ismétlődő jelenetsorok alkalmasak arra, hogy nyomon kövessük a változásokat, amit az új, tartós barátnője okoz a mindennapjaiban. Jó színészi alakítások, humor és kellő mélység, de csak annyi, amit el is bír. Nagyon látszik rajta, hogy A-listás színészekkel operáló, amerikai film. Majdnem mindent megmutatnak, de mégsem. Ezt csak azért jegyzem meg, mert a továbbiakban láthatjátok majd, hogy melyik másik film mit villantott, és hogy mivel volt jelen a fesztiválon.

Magyar premier: október 3.

A múlt (Le passé / The Past)

Ahmad 4 év után visszautazik Párizsba, Marie-hoz, hogy véglegesítse a válási papírjait. Pár napra beköltözik hozzájuk, ahol már egy ideje Marie új párja is lakik a kisfiával. Az idősebbik lányuk totálisan utálja az új pasit, akinek a felesége egyébként tragikus módon öngyilkosságot követett el. A régi családi dolgok elrendezése közepette a nő halálának körülményeire is fény derül. Kicsit kínos és feszengő a hangulat jellemzi a drámát.

Diadalmas szerelem (A Matter of Life and Death)

Mily' meglepő, a címben is szereplő életről és halálról esik benne szó. A frontról visszatérő sérült, és zuhanó bombázójáról még sikeresen bejelentkezik a rádión Peter Carter pilóta és vált pár szót a földi személyzet egyik tagjával June-nal. Majd ernyő nélkül kiugrik a gépből a La Manche csatorna felett. Csodával határos módon túléli. De hamarosan rá kell jönnie, hogy valaki, valamit elrontott 'odaát' és csak ezért történt mindez. Ezután elkezdődik az alkudozás a két oldal között. A csavar, hogy Peteren kívül senki sem látja a túlvilág hírnökét, így az egész történetét egy fejsérülés által okozott hallucinációnak gondolják. Érdekes megoldásokkal operál az 1946-os film. Egy angliai filmtörténész, Ian Christie is jelen volt a film előtt, aki elmesélte, hogy anno, mikor ezt Pressburger Imre és Michael Powell el szerette volna készíteni 1944-ben, ám a háborúban álló Anglia híján volt a színes kameráknak és filmeknek. Ugyanis azokat az amerikai hadsereg használta az oktatófilmjeihez. Szóval több hónapos várósor volt rájuk. Így például a túlvilágot fekete-fehérben, a valóságot pedig színesben ábrázolják. Tehát a film sztoriján kívül magának az elkészítésének is érdekesek voltak a körülményei.

Minden odavan (All Is Lost)

Robert Redford vitorlása megsérül az óceánon. Megkezdődik a túlélése a fogyó készletei és a kegyetlen természeti erők közepette. A 106 perces játékidő alatt 10-15 mondat hangzik el csak, de végig a szék szélén ülve izgulsz és szorítasz a főhősnek.

Adéle élete (La vie d'Adèle / Blue Is The Warmest Color)

A fiatal francia lány Adéle, egy szexuális felfedezésen megy keresztül. A film után csak annyit tudtam mondani, mint Mr. Sulu: Oh my! És ezt nem csak a közel 10 perces softcore leszbi szex jelenetért kapja, amit - francia film lévén - rendesen meg is mutatnak. A 3 órás film végére már szinte át- és együtt lehet érezni az Adéle-t játszó Adele Exarchopoulos-sszal. Közte és Léa Seydoux között végig borzasztóan jó volt a 'kémia'. Ja és persze a kék. A kék ott van minden jelenetben.

Magyar premier: október 10.

Fiatal és gyönyörű (Jeune & jolie / Young and Beautiful)

Egy csodaszép, de kiskorú lányról, aki úgy dönt, hogy prosti lesz és így gyűjt egy kis zsebpénzt. Röviden ennyi a sztori. Sajnos nekem az az érzésem volt, hogy a kétharmadától nem nagyon tudtak mit kezdeni a történésekkel. Viszont talán még ez is csak egy kicsit befolyásolna negatívan, ha pontozni kellene. Na és persze a francia rendező, Francois Ozon is mindent megmutat a nézőknek.

Magyar premier: október 31.

A jövő (Il Futuro / The Future)

Bianca és Tomas szülei balesetet szenvednek, így a két fiatal magára marad, és saját magukat kell ezentúl fenntartani. Az életük így is elég káosz, amikor Tomas két link munkatársa is beköltözik hozzájuk pofátlan módon, majd ráveszik Biancát egy magányos remete színész kifosztására, amihez nem kell mást tennie, mint összeismerkednie vele. Csak időközben a lány beleszeret a férfibe és annak nyugalmat árasztó életstílusába. A lány, elmondása szerint például mindig fényesség van, mióta szülei meghaltak. Még este is. Szóval vannak furcsa elemei a filmnek, aminek végére kiderülnek a dolgok az öreg fickóval kapcsolatban, habár konkrétumok így sem hangzanak el. Igaz ez chilei-olasz film, de itt is láthatunk teljes meztelenséget, ami idén hatványozottan jelen volt a fesztiválon.

California Solo

Egy volt brit rocksztárról, aki már felhagyott zenéléssel és most egy kaliforniai biogazdálkodásban dolgozik, hétvégente pedig a termelői piacon árulják a terményeiket. Minden este leissza magát, majd hazamegy és zenei podcast-et készít. Egy napon megállítják ittas vezetésért, de hiába van majd 15 éve az országban, egy régebbi drog-ügy miatt a kiutasítás fenyegeti. Egyetlen reménye, hogy felkeresi azokat, akiknek szüksége van az ő jelenlétére, mert talán így megúszhatja. Számomra valami sajnos hiányzott a filmből. Nem tudtam teljesen átélni azt a megdöbbenést és problémát, amivel a főszereplőnek szembesülnie kellett hirtelen.

A Kelet (The East)

Nagyvállalatok érdekeit védő cég ügynöke beépül, egy anarchista csoportba, hogy információkat szolgáltasson a tevékenységeikről és a célpontjaikról. Az ügynök tevékenységét kísérhetjük nyomon, amint egyre mélyebbre és mélyebbre ás. És végül egy érdekes fordulat a film végén. Érdekesség, és nem tudom, hogy kinek a perverziója ez a készítők közül, de ugyanúgy ahogy a Sound of My Voice-ban, itt is le kell nyelnie az egyik karakternek egy idegen tárgyat.

Magyar premier: október 30. (DVD)

Sugar - Egy dominikai spíler

Egy dominikai srácról szól, aki remek dobójátékos a baseballban. Látják benne a potenciált, így elküldik az USA-ba, hogy felfuthasson a karrierje. Itt szembesül a rasszizmussal, a tiltott szerekkel és kockáztat egy sérülést is.

Te és az éjszaka (Les rencontres d'après minuit / You and The Night)

"Éjfél körül jár az idő. Egy fiatal pár és transzvesztita cselédjük épp orgiára készülnek. A vendégeik: A Kurva, A Sztár, A Csődör és A Tini." Mint ahogy a leírásból is kitűnik, a film eléggé elvont és bizarr. Ugyan ez egy régebbi mű feldolgozása, de körülbelül a franciák képernyőre vitték a begombázva megálmodott szexuális fantáziájukat, amihez az M83 nevű zenész páros szolgáltatta a zenét.

A nyár királyai (The Kings of Summer)

Pár tini megunja a szüleit és elhatározzák, hogy önálló, majdhogynem remete életet kezdenek az erdőben, ahol felépítik a saját házukat. Nagyon jópofa és hangulatos kis film. Teljes mértékben visszaadja a nyár és a fiatalos bohóckodások hangulatát. E mellett van benne egy karakter, aki mellett nem lehet elmenni említés nélkül. Hatalmas!

Magyar premier: október 31.

Öld meg a kedveseid (Kill Your Darlings)

A 40-es évek fiatal íróinak, a 'Beat generáció', Lucien Carr, Alan Ginsberg, Jack Kerouac és William S. Burroughs igaz története alapján. A megszokott normák elutasítása, új stílusok kreálása, a szexualitás új területeinek megismerése, lázadás és a drogokkal való kísérletezés jellemzi őket és a környezetüket. Daniel Radcliffe és Dane DeHaan is remekel benne, csak hogy két húzónevet említsek a nagyszerű szereplőgárdából. És nagyon jó a hangulatteremtésben is. Mind zeneileg, mind képileg. A Boardwalk Empire nézőinek pedig külön öröm lehet, hogy végre látjuk Jack Huston 'másik', teljes arcát is.

Méz (Miele / Honey)

Iréne, Miele álnéven, a megfelelő pénzösszeg ellenében eutanáziát hajt végre a kliensein, akik belefáradtak már a szenvedésbe és szeretnék meggyorsítani a folyamatot. De egyszer egy olyan férfi kéri segítségét, akinek semmi baja nincs, csak egyszerűen úgy véli, eleget élt, és mindent elért, amit szeretett volna. Képet kapunk arról a morális válságról, amin Iréne keresztülmegy. Rendületlenül próbálja visszaszerezni a gyilkos szert, amit már odaadott és szeretné lebeszélni a férfit az egészről. Mindeközben pedig furcsa barátság alakul ki kettőjük között. Elgondolkodtat, viszont nem egy intenzív film, habár unalmasnak sem tartanám.

Frances Ha

Egy fiatal táncos lány próbál megélni és próbálja megtalálni a számítását Brooklynban. Lendületes, gyors vágások, mindezt fekete-fehérben. Habár egy kicsit túl sok volt az esti jelenet, ami nem mindig volt elég kontrasztos, így a láthatóság is sokat romlott. Egyébként mintha egy hosszú Girls (Csajok - HBO) epizód lenne. Erre csak rájátszik, hogy Adam Driver is benne van. Greta Gerwig pedig csodásan alakít.

Magyar premier: október 31.

Metro Manila

Az Fülöp-szigeteki vidéki földműves kénytelen elköltözni Manilába a családjával, a jobb megélhetés reményében. Rengeteg megpróbáltatáson és szenvedésen kell átmenniük, mire a férfi csatlakozni tud az egyik biztonsági céghez. Arról viszont tudni kell, hogy a legmagasabb halálozási rátával az ilyen érték- és pénzszállítók rendelkeznek. Remekbe szabott jeleneteket és színészi munkát láthatunk a vásznon. Jó történetvezetés, meglepő és kegyetlen fordulatokkal, mindezt filippínó és angol nyelven. Nem hiába lesz ez az Egyesült Királyság jelöltje a következő Oscar-díj, idegen nyelvű kategóriájában.

Magyar premier: október 31.

CineFest 2013 Beszámoló Pancakespeedy tollából 02

Világvége (The World's End)

Edgar Wright Cornetto-trilógiájának harmadik, lezáró darabja egy 12 állomásos kocsmatúráról, meg a kisvárost ellepő, kékvérű idegenekről. Marhára szórakoztató és tényleg, pont ezért simán elnézed neki az apró logikátlanságokat.

Nebraska

Elindul az öreg fickó Nebraskába, hogy ő személyesen megy a millió dollárjáért, amit megnyert egy levél szerint. Rögtön az elején elmondják neki, hogy az csak egy marketingfogás, de ő hajthatatlan. Családi látogatás és utazás kerekedik a történetből. Sajnos mintha a fogamat húzták volna. A színészi játék korrekt volt, még akadt is pár jó pillanata, de nagyon elnyújtották. 20 percet simán kukázhattak volna.

Ezúton is köszönöm Pancakespeedynek a beszámolót! - a szerk.

• Az idő szerencse • Mindenkit hajt valami...

Szólj hozzá!

*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .