Tommy Lee Jones és Samuel L. Jackson A Sunset Limitedben
Az HBO május 25-én mutatja be saját gyártású tévéfilmjét, A Sunset Limitedet, amely Cormac McCarthy azonos című színdarabjából készült. A kétszereplős kamaradrámában az Oscar-díjas Tommy Lee Jones és az Oscar-jelölt Samuel L. Jackson két idegent játszik, akik hol mélyenszántó, hol humoros beszélgetéseket folytatnak életről, halálról, Istenről.
Tommy Lee Jones a Nem vénnek való vidék és Az út Pulitzer-díjas szerzője, Cormac McCarthy The Sunset Limited című színdarabjából tavaly készítette el azonos című tévéfilmjét az HBO számára.
A film két idegenről szól, akik teljesen különböző személyiségek, és csak egy véletlennek köszönhető, hogy egyáltalán találkoznak. A mélyen vallásos, börtönviselt fekete férfi (aki egyébként gyilkosságért ült) megmenti a másikat, az ön- és embergyűlölő, ateista fehér egyetemi professzort, amikor az a címbeli vonat, a Sunset Limited elé akar ugrani. Hazaviszi nyomorúságos otthonába, ahol megpróbálja meggyőzni tette értelmetlenségéről, miközben filozófiai, teológiai és érzelmi síkon is kibontják a történteket.
„A Sunset Limited egy klasszikus, párbeszédre épülő előadás modern nyelvezettel. Két ellentétes nézőpontot ismerünk meg, miközben a szereplők az élet nagy kérdéseiről – életről és halálról, hitről és az emberiség jövőjéről – beszélgetnek. Cormac McCarthy jóvoltából a feltett kérdések mindig érdekesek és nagyon gyakran viccesek. Ha úgy tudjuk feltenni a Nagy Kérdést, hogy annak megválaszolása a közönség számára is élvezetet okoz, akkor jól végeztük a dolgunkat”– mondja Tommy Lee Jones, aki többször dolgozott már együtt McCarthyval: játszott a könyvéből készült Nem vénnek való vidékben, a Blood Meridian című regényét pedig ő maga adaptálta filmre.
Tizenkét nap forgatás, egyetlen helyszín
A szerző A Sunset Limited próbáin is jelen volt, amikor Tommy Lee Jones és Samuel L. Jackson elkezdte összedolgozni a filmet. A színészi munkát tekintve klasszikus színházi feladatról volt szó:„Megpróbáltuk szóról szóra megjegyezni és előadni McCarthy szövegét, próbáltuk visszaadni a benne rejlő erőt. Nagyon pontosnak kellett lennünk, mert a ritmus is rendkívül fontos a darabban” – meséli Jones.
„Cormac nagyon jól bánik a szavakkal, de végig aggódtam amiatt, hogy az egész szöveget ilyen pontosan kell megtanulnom, mert elég régen gyakoroltam már ezt. Óriási monológjai nagyon költőiek és zeneiek, ami rengeteg lehetőséget ad a színjátszásra” – teszi hozzá Jackson.
A színészek a színház egész közegét is megpróbálták átültetni a képernyőre, hiszen a filmbeli idő a valós idővel egyezik, továbbá a történet is egyetlen helyszínen játszódik, bevágások és visszaemlékezések nélkül. A filmet ennek megfelelően rendkívül rövid idő, mindössze tizenkét nap alatt vették fel egy Santa Fe-beli stúdióban – ami persze jóval hosszabb előkészületet igényelt.
Mozgó falakkal tették érdekessé a teret
Jones rendkívüli gonddal tervezte meg a szobabelsőt: bár a történet bárhol játszódhatna – amit az egyetemes gondolatok mellett erősít az is, hogy a két férfi neve nem hangzik el –, a lakásról pontosan tudjuk, hogy New York egyik rosszabb negyedében járunk. A lepukkant helyszín csak még fülledtebbé teszi az amúgy is feszült történetet, de az alkotóknak így is kellett ügyelniük arra, hogy a film vizuálisan is érdekessé váljon.
Az operatőr Paul Elliott egy újonnan kifejlesztett nagyfelbontású kamerát használt, és Jonesszal együtt tervezte meg az egyes jeleneteket: „Egyetlen kis térben játszódik az egész film, amit éppen ezért muszáj volt izgalmasan bemutatni. Tommyval rengeteget beszéltünk a beállításokról, illetve arról, hogyan tudnánk azokat variálni – meg kellett találnunk a kamera elhelyezését, a helyes kameramozgást, a megfelelő lencsét. Ugyanakkor azt sem akartuk, hogy a kamera állandóan mozgásban legyen, csupán azért, hogy mozgalmasabb legyen a látvány. A jelenetekhez igazodva, természetes folyamatként alakult ki az egész” – mondja.
A látványtervező Merideth Boswell, aki már négy korábbi filmben dolgozott együtt Jonesszal, így fogalmaz: „Tommy nagyon erőteljessé akarta tenni a helyszínt. Azt akarta, hogy a színészeknek legyen elég mozgásterük ahhoz, amit a történet megkíván. Azt akarta, hogy a falak repüljenek.”
A falakat és a plafont végül – tizenegy szekcióra bontva – úgy építették meg, hogy ide-oda csúsztathatók legyenek: így a színészeknek is volt elég helyük a játékhoz, illetve a kamera is tudta őket olyan szögből venni, amilyenből egy normális, zárt szobában nem lett volna lehetőség. A helyszín megtervezésében még McCarthy is segített, akiről itt derült ki, hogy nemcsak írónak, de mérnöknek sem utolsó.
A színészekről és alkotókról
Tommy Lee Jones több mint hatvan mozi- és tévéfilmben játszott már:A szökevényben nyújtott alakításáért megkapta az Oscar-díjat, amelyre a JFK - A nyitott dosszié és az Elah völgyében című filmekért is jelölték. A hóhér dala című tévéfilmért és a Texasi krónikák című minisorozat egyik szerepéért Emmy-díjat is kapott, de a közönségnek olyan könnyedebb alkotásokból is ismerős lehet, mint a Men In Black és folytatása (amelyet hamarosan a harmadik rész is követ), azŰrcowboyok vagy a Mindörökké Batman. Jonesnak rendezőként sem A Sunset Limited az első munkája: 1995-ben Régi jó cimborák címmel készített tévéfilmet, tíz évvel később pedig megrendezte a Melquiades Estrada három temetését.
Színésztársát, Samuel L. Jacksont a Ponyvaregényért jelölte az Akadémia, ami Golden Globe- és BAFTA-nevezést is hozott neki. A Golden Globe-ra további három alkalommal volt még esélyes, a Fejjel a falnak, a Ha ölni kell és a Jackie Brown című filmekben nyújtott alakítása is magára vonta a kritikusok figyelmét. Ő sem mond nemet a közönségfilmekre, olyan darabokban is láthattuk, mint a Die Hard - Az élet mindig drága, a Hipervándor vagy a Vasember.
A Sunset Limited producere Barbara A. Hall, aki annak idején a Nagy durranás második részével kezdte a pályáját, azóta pedig olyan filmek köthetők a nevéhez, mint a Nevem Sam, a Ray, a Bőrfejek vagy a Kecskebűvölők.
A Sunset Limited május 25-én (pénteken) 21 órakor látható az HBO-n.