Interjú a Forum Hungary Film vezérigazgatójával a hazai filmforgalmazásról

Interjú a Forum Hungary Film vezérigazgatójával a hazai filmforgalmazásról

Volt szerencsém meginterjúvolni Farkas Sándort, a Forum Hungary Film Distribution Ltd. igazgatóját, akit arról faggattam, hogy milyen "hercehurcával" jár, mire egy film készen áll a hazai mozibemutatóra. Megtudhatjátok többek közt, hogy mennyi időt vesz igénybe egy film leszinkronizálása, feliratozása, milyen költségeket emésztenek fel ezek a folyamatok. Hogy miért került el tőlük a The Twilight Saga: Breaking Dawn forgalmazási joga, és még sok más kérdés is elhangzott a filmes témában.

A tovább mögött mindenre fény derül!

filmnews.hu: Mikor és milyen szempontok alapján dönti el a forgalmazó, hogy egy adott film bemutatásra kerül-e Magyarországon?

Farkas Sándor válasza:

Ez sok mindentől függ, de főleg a beszerzési formától. Ha független filmet vásárol egy forgalmazó, nyilván azzal a céllal veszi meg, hogy bemutassa a mozikban az alkotást. Ez még nem garancia arra, hogy ez valóban meg is történik, de ez az első döntési pont. Ez után több lehetőség is van: ha már előzetesen nagy potenciálú filmről van szó (színészek, műfaj, költségvetés stb.), akkor már a forgatás kezdete előtt kész tényként kezeljük a megjelenést. Jó példa erre nálunk a Hobbit, vagy például az Éhezők viadala, eredeti címén a Hunger Games.

Amennyiben a film kereskedelmi ereje előre nem megjósolható, megvárjuk az úgy nevezett megtekintő kópia megérkeztét, és a látottak alapján döntünk.

Nyilván a nagy és a kis potenciálú filmek a legegyszerűbbek: előbbieket kérdés nélkül mutatjuk be, utóbbiak esetében pedig továbbadjuk a lehetőséget a DVD megjelenésnek.

A nehéz falat mindig a kettő közötti kategória: az erős művészfilmek, a drámák, a pörgős, de sztár nélküli akciók stb. Ezeknél rengeteg egyéb szempont kerül képbe, például az anyagok (kópia, marketing anyagok stb) ára, elérhetősége.

filmnews.hu: Milyen procedúrával jár, hogy mozikba kerülhessen idehaza egy film?

Farkas Sándor válasza:

Ez egy nagyon összetett, sok apró lépésből álló folyamat. Alapvetően három területre tagolható: marketing / PR, lokalizáció / gyártás (szinkron, felirat, kópiagyártás stb.) és logisztika. Ha bármely területen valami nem stimmel, dugába dőlhet a megjelenés.

A lokalizáció / gyártás a projektmenedzsment, a marketing / PR pedig a boszokránykonyha, ami segíthet egy gyengébb filmet erősebbé tenni, egy erőset pedig block busterré. Sajnos ez fordítva is igaz…

filmnews.hu: Igaz szerencsére csak néha fordul elő, de nagy általánosságban mi az oka annak, hogy egy beharangozott film hazai premierjét odébb tolják, esetleg be sem mutatják?

Farkas Sándor válasza:

Sok magyarázat lehet erre: például nem áll rendelkezésre használt kópia az előzetes tervek ellenére (ezek az amerikai mozikból kikerült kópiák, melyek ára nagysárendekkel kisebb az új kópiáéknál), vagy a kitalált megjelenési időpontra más forgalmazó olyan, nagyobb kereskedelmi értékű filmet tesz, mely túl nagy konkurenciát jelentene. Előfordulhat persze az is, hogy végül sikerül valamely alkotót Magyarországra hozni és így célszerű a megjelenést az ő látogatásához igazítani.

filmnews.hu: Ilyen szituációban milyen veszteséget okoz a hazai forgalmazónak, adott esetben a Forum Hungary-nek? Gondolok én itt többek között arra, amikor már elkészült hozzá a magyar plakát, a magyarosított bemutató, stb.

Farkas Sándor válasza:

Nyilván az elkészült anyagokat ilyenkor módosítani kell, ami költséggel jár. Ezek azonban sokszor megérik, és kevesebb kiadást jelentenek, mint pl. új kópiát vásárolni használt helyett. Hogy ez a helyzet elkerülhető legyen, a bizonytalan, vagy képlékeny bemutatási dátumú filmeket a forgalmazók sokszar a „hamarosan a mozikban” taggel látják le.

Persze van egy pont, ahonnan már nincs visszaút, mivel az olyan költségeket okozna, melyek már nem kitermelhetőek. Ilyen pl. egy TV kampány megrendelése.

filmnews.hu: Mitől függ, hogy egy-egy film itthon mekkora marketinget kap? És ha publikus, milyen összegeket fordítanak ilyen célokra?

Farkas Sándor válasza:

Minden az adott film keresekedelmi potenciájától függ, magyarán, hogy kb. hány nézőre és így mekkora bevételre számíthat. Ebből könnyen visszaszámolhatók a büdzsék és a kópiaszámok. Persze vannak könnyen és nehezen marketingelhető filmek, ilyenkor az arányok változhatnak.

filmnews.hu: Hogyan hat az a hazai mozipiacra, amikor egy filmet jóval később mutatnak be, mint az USA-ban? Vegyük példának a Hadak útján-t, melyet december vége helyett csak az Oscar szezonban, februártól láthatunk a hazai mozikban.

Farkas Sándor válasza:

Ez műfajtól függ. A zsánerfilmekre rosszul, mivel ezek vannak a leginább kitéve a kalózkodásnak, az illegális letöltésnek. A művésziebb filmek esetében ez nem okoz jelentős kiesést, mivel teljesen más a célcsoport, amely nem óhajt torrentekkel bíbelődni és számára a film a nagyvásznon él igazán. A Hadak útján ez utóbbi kategóriába esik és egy remélt Oscar jelölés volt a bemutató eltolásának alapja.

filmnews.hu: Hány kópiát forgalmaznak Magyarországon egy-egy filmből, és milyen arányban oszlik meg különböző mozik között?

Farkas Sándor válasza:

Ez nagyon változatos. 2-55 az arány. Műfajtól és kereskedelmi potenciáltól függ. A megoszlás a mozik között alapvetően a mozi eredményeitől függ. Széles osztású filmnél (olyan 25-30 kópiánál) minden multiplekbe eljut a film. Az ennél kisebb megjelenéseknél az elvárható bevétel dominál. Vannak persze kivételek: bizonyos mozik erősebbek adott műfajokban, ők biztosan kapnak kópiát az odaillő filmekből.

filmnews.hu: Hogyan alakulnak a bevételek egyes filmkategóriánként? Gondolok itt akciófilmre, vígjátékra, drámára, animációs filmre.

Farkas Sándor válasza:

Magyarország sok mindenben hasonlít a nemzetközi piacra, de vannak kivételek. Alapvetően vígjáték és romantikus vígjáték piac vagyunk. Ezek jelentik a stabil felső középmezőnyt. A nagy block busterek (pl. Karib 4) természetesen nálunk is vernek minden egyéb kategóriát. A hagyományos akció filmek ereje egy ideje kopni látszik, a jó animációs (gyerek) filmek viszont megtalálják a piacukat. A drámák és művészfilmek sajnos néhány kivételtől eltekintve marginális bevételt tudnak generálni. A kivételek egytől egyig Oscar díjas, vagy sztár stábot felvonultató alkotások.

filmnews.hu: Melyik idei film tetszett a legjobban, és melyik a legnagyobb jövőbeli várományos?

Farkas Sándor válasza:

Márcsak a munkámból fakadóan is mindenevő vagyok, ha filmről van szó. Szintén szakmai „kötelesség”, hogy a lehető legtöbb filmet megnézzem, hiszen így lehet viszonyítási alapot képezni a későbbi megjelenések kereskedelmi erejéről. Így a kedvenc inkább kategóriánként értelmezhető. A művészibb vénámat a Black Swan mozgatta meg a leginkább, illetve egy olyan film, ami végül nem biztos, hogy elér a magyar mozikba. Zsánerben tetszett még az új X-Men. Jó, eredeti vígjátékot még nem láttam idén.

filmnews.hu: Van az eredeti nyelvet kedvelő közönség, aki nemtetszését nyilvánítja, ha egy film szinkront kap, viszont az lenne a kérdésem, ha példának vesszük a tavaly bemutatott Social network-öt, akkor ott a hazai forgalmazó mennyire veszi figyelembe, hogy egy esetleges szinkron 'ront' a főszereplő színészi játékán? Mert szerintem nem visszaadható szinkronnal, bármennyire jó is, de mondhatnám példának Heath Ledger A sötét lovagban nyújtott alakítását is.

Farkas Sándor válasza:

Mindig a negatív kritika a leghangosabb. Ahogy írtam a magyar közönség nem szeret olvasni - most a tömegekről beszélek. Tehát ha tömegekre számító filmed van, lehet, hogy buksz 1-2 ezer nézőt (bár szerintem ők is megnézik, max fanyalognak) a szinkron miatt, de ezzel egy időben nyersz vele 50-200 ezret. Az arányok magáért beszélnek.

filmnews.hu: Bizonyára sok Twilight-rajongó kíváncsi arra, hogy miért került el az a Breaking Dawn hazai forgalmazási joga a FHF-től a Pro Videóhoz?

Farkas Sándor válasza:

Egyszerűen többet ajánlott a Provideo anyavállalata a stúdiónak a jogokért ahhoz képest, amit a mi partnerünk (akitől a korábbi részeket kaptuk) ajánlott. Ez egy ilyen üzlet…

A szinkronizálás, feliratozás folyamatáról:

filmnews.hu: Mennyi időt emészt fel egy film leszinkronizálása? Illetve milyen költségekkel jár?

Farkas Sándor válasza:

Ez több hónapot vesz igénybe. Ha minden alapanyag meg van (ritka, mint a fehérholló), akkor is legalább 2 hónap, mire az első ellenőrző kópia meg lesz. Maga a szinkron felvétele ebből azonban csak pár nap.

A költség több millió forintos tétel, de ha azt vesszük, hogy szinkronos filmet csak új kópiára lehet készíteni, akkor a teljes forgalmazási plusz költség meghaladhatja a 10 millió forintot is.

filmnews.hu: Hány nappal a premier előtt kapja meg a forgalmazó a nyersanyagot, ami alá készül a szinkron, és kik láthatják ezt a kópiát?

Farkas Sándor válasza:

Ez is nagyon vegyes. A nagy, úgy nevezett high security title-eknél nagyon késő, éppen hogy meg lehessen csinálni az felvételeket és a keverést. A kevésbé erős, illetve Amerikában már korábban bemutatott filmeknél időben hozzférhetőek ezek az anyagot.

Ezek a megtekintők minden esetben nagyon rossz minőségük, több helyen vízjellel ellátottak és sokszor fekete fehérek. Élvezni nem lehet őket, dolgozni velük viszont igen. Kizárólag a szinkron stúdió és a forgalmazó fér ezekhek, láthatja őket.

filmnews.hu: Mi alapján dől el, hogy egy film szinkronnal kerül mozikba, avagy csak feliratot kap?

Farkas Sándor válasza:

Műfaj és potenciál kérdése. Egy 12 év alattiakat célzó film nyilván szinkronos kell, hogy legyen. Egy nagy bevételre számító alkalmazást is érdemes így magyarítani, mivel a hazai széles közönség nem szereti olvasni a filmeket.

Persze itt is vannak nehezen belőhető filmek: a műfaj szinkront követel, viszont a potenciál ezt anyagilag nagyon rizikóssá teszi. Ilyenkor általában DVD megjelenés a dolog vége…

filmnews.hu: Mennyi időt vesz igénybe egy felirat elkészítése?

Farkas Sándor válasza:

Ez egy jóval rövidebb folyamat, fordítással együtt 2-3 hét alatt el lehet készíteni.

filmnews.hu: Mennyit lehet vele spórolni, hogy ha csak feliratot készítenek egy filmhez szinkron helyett?

Farkas Sándor válasza:

Sok mindentől függ. A kérdés azonban, hogy egy költség megúszása valóban spórolást jelent-e, vagy a bevételi lehetősége csökkentését?!

filmnews.hu: Mennyivel olcsóbb DVD-szinkront készíteni, mint mozi-szinkront?

Farkas Sándor válasza:

Nagyságrendekkel olcsóbb a DVD szinkron a mozishoz képest.

filmnews.hu: Mi az oka annak, hogy a régen még belső borítóval rendelkező DVD-k mára már nem kapnak? Egyrészt természetesen a költségcsökkentés, viszont az igényes gyűjtők körében igény pedig lenne rá.

Farkas Sándor válasza:

Mi DVD forgalmazással nem foglalkozunk, így a pontos indokokat nem tudom, viszont a piac elég siralmas helyzete miatt én alapvetően a költségekre gondolok.

filmnews.hu: Európai szinten kielégítőek a hazai mozis, illetve DVD és Blu-ray eladások, ha az ország lakosságának és a multiplex mozik számának arányát vesszük figyelembe?

Farkas Sándor válasza:

A DVD-ről nem tudok nyilatkozni, mivel nem vagyunk jelen ezen a piacon. A mozis kb. úgy muzsikál, mint minden másban Magyarország.

Az azért látni, hogy a nyugati országoktól a per capita mutatónk eléggé lemarad (egy ember hányszor meg el moziba egy évben). Nálunk ez 1 és 1.1 között várható, míg pl. Angliában 3 felett van. Azokban a szomszédos országokban azonban, ahol még kevés a multiplex mozi, ennél jóval szerényebbek az arányok.

Ami fontos: mind nyugaton, mind pedig az erős régiós piacokon a hazai filmek igen jelentős szeletet képeznek a bevételekben. Nálunk ez nem így van - a magyar film nem tud már annyi embert moziba vinni, mint korábban. Idén nem is igen volt magyar film, a támogatási struktúra átalakításából fakadó szünet miatt.

filmnews.hu: Mi az oka annak, hogy a külföldi prémium kategóriás DVD illetve Blu-ray kiadványok hazánkba nem jutnak el?

Farkas Sándor válasza:

Passzolom, de gondolom a kereslet várható hiánya.

• Az idő szerencse • Mindenkit hajt valami...

Szólj hozzá!

*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

3 hozzászólás

  1. Anonymous

    Jó interjú volt, gratula. Ilyenek lehetnének még :)

  2. Anonymous

    +1

    nekem is tetszett és jöhetne még ilyen…

  3. Köszönöm, igyekeztem minél érdekesebbeket kérdezni :)

    Jöhetne? Meglátjuk, észben tartom, és ha lesz lehetőségem máskor is, akkor úgyis informálódtok róla ;)