CineFest 2015: Tovább erősödik a kínai-magyar kapcsolat

A 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon tegnap tartott Kínai Panoráma programot nagy érdeklődés övezte, hiszen akárcsak a gazdaság, a kultúra területén is egyre több együttműködés jön létre Kína és Magyarország között- Ezzel a rendezvénnyel a 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál nagy lépést tett, hogy a két ország filmszakmai szervezetei között még szorosabb kapcsolat jöhessen létre. Ezt bizonyítja az is, hogy idén a Kínai Népköztársaság filmművészetébe is betekintést nyerhettek az érdeklődők két kortárs filmen keresztül, továbbá, hogy a nemzetközi zsűritagok között van Ning Ying, kínai rendező és forgatókönyvíró. A Chengpeng Dong rendezte Jian Bing Man című filmet a hivatalos versenyprogram részeként, a Somewhere Only We Know című romantikus drámát pedig versenyen kívül láthatta a fesztivál közönsége.

Tovább erősödik a kínai-magyar kapcsolat_01

A Miskolcra érkező delegáció tagjai közt volt többek között a Kínai Filmarchívum igazgatónője, Sun Xianghui, Dr. Auer János, a NMHH Médiatanács tagja, valamint Szalai Györgyi rendező a Magyar Művészeti Akadémia képviseletében.

A delegáció tagjai megtekintették a kínai moziplakát kiállítást, majd Jinglei Xu Somewhere Only We Know című filmje előtt Bíró Tibor, a 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója ünnepélyesen is megnyitotta a rendezvényt.

"Sajnálatos módon nagyon kevés kínai film jut el Magyarországra, és ezzel a kezdeményezéssel az volt a célunk, hogy olyan alkotásokat mutassunk be, amelyek reményeink szerint a kínai filmet népszerűsítik hazánkban. Bár kissé eltérőek az európai filmektől, de éppen ideje, hogy a magyar közönség is megismerje ezeket a filmeket, amelyeket világszerte forgalmaznak" - mondta a fesztiváligazgató.

Tovább erősödik a kínai-magyar kapcsolat_02

A rendezvény létrejöttében nagy segítséget nyújtott a magyar Kínai Nagykövetség, a Kínai Filmarchívum, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság és a Magyar Művészeti Akadémia.

"Az NMHH 2011 óta már többször volt Kína partnere abban, hogy országaink érdeklődő közönsége megismerhesse egymás alkotásait és ezen keresztül a kultúráját" - mondta Dr. Auer János, a NMHH Médiatanács tagja. - 2011-ben Magyarország volt a díszvendége a Shanghai Nemzetközi Filmfesztiválnak, egy évvel később nagy sikerrel rendeztük meg Budapesten a Kínai Filmnapokat, tavaly pedig a Kínai-Magyar Médiafórumot, és most pont a CineFest idején zajlik Sanghaiban és Pekingben a 2. Kínai-Magyar Médiafórum, de nincs az az együttműködés, amit nem lehetne még szorosabbá fűzni. A Médiatanács a jövőben is minden eszközével azon lesz, hogy ezt elősegítse.

Sun Xianghui elmondta, csodálatosnak tartja, hogy ilyen nemzetközileg is elismert szakemberek és filmesek vannak a zsűritagok között a CineFesten. Hozzátette, a film a legalkalmasabb arra, amely országtól, néptől függetlenül segít abban, hogy megismerjük egymás kultúráját, társadalmát, gondolkodását.

"A CineFest az egyik legjobb platform ehhez" - mondta. - "Az archívumunkban jelenleg egyébként több mint 300, 32 országból jött filmünk van, és reméljük, hogy egyre több magyar filmet is kapunk a jövőben, amelyeket Kínában vetíteni tudunk majd."

Tovább erősödik a kínai-magyar kapcsolat_03

A kínai filmipar bemutatása:

A 2015-ös év a kínai mozi 110. évfordulója és egyben annak aranykora. A legfrissebb, júliusi statisztikák szerint 47 mozihálózat működik Kínában; a vetítőtermek száma meghaladja a 28 ezret, és naponta 28-cal nő; az év első hét hónapjának jegybevétele eléri a 26,1 Md RMB-t (renminbi - Kína hivatalos fizetőeszköze), és megközelíti a tavalyi év teljes bevételét (29,6 Md RMB). Óvatos becslések szerint is több mint 600 film készül 2015-ben, a nézőszám pedig meghaladja majd a 800 milliót. Csak július hónapban a kínai hazai jegybevétel elérte a 894 millió dollárt (és ezzel új rekordot döntött), amely 48,66%-os növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, és megközelíti az amerikai egyhavi hazai, 1090 millió dolláros jegybevételt. Ennek a július havi összegnek a legnagyobb részét, kb. 96,5%-át a 20 legnépszerűbb kínai film jegybevétele adja. A filmek közül a Monkey King: Hero is Back (3D), a The Monster Hunt és a Jian Bing Man fogadtatása is kedvező volt a közönség körében. 2014 végére a kínai filmipar - ahogy az elmúlt 12 évben folyamatosan - ismét 30%-os növekedést ért el, amely nemzetközi viszonylatban is csodának számít.

A filmes terület modernizációjának, valamint a piac átalakulásának és a digitalizáció elterjedésének következtében a kínai filmipar egy új fázisba lépett, amelynek az alábbi jellemzői vannak: A mozinézők szerteágazó igényeinek általános kielégítése. 2. Megnőtt azok száma, akik különböző háttérrel érkezve fordulnak a filmrendezés felé, ez pedig robbanásszerű növekedést idézett elő a kínai filmes piacon 3. Az internet térhódítása hosszan tartó és óriási változást eredményezett a kínai filmiparban 4. A kereskedelmi haszon és művészi értékek együttes növekedésének köszönhetően a kínai filmek mind a közönség, mind a kritikusok körében jó eredményeket érnek el. A 12. Jameson CineFest versenyprogramjában is szereplő Jian Bing Man 61.000 dolláros jegybevételével 4. helyezést ért el például a hétvégi jegybevételi listán, és ezzel rekordot döntött Kínában.

Miközben a kereskedelmi filmek sikeresek, addig a főként a pekingi székhelyű Kínai Filmarchívum által támogatott artfilmek is szép eredményeket érnek el: a hazai filmeket rendszeresen műsorra tűzi a Kínai Filmarchívum artmozija; a filmek promóciójába az egyetemi campusok is bekapcsolódnak; új artmozik nyílnak; a többi tartományban a kereskedelmi mozikkal együttműködésben kerülnek bemutatásra a kínai és a nemzetközi filmklasszikusok; a Kínai Filmarchívum társszervezésében megvalósuló Pekingi Nemzetközi Filmfesztivál programjába a klasszikus és a legújabb nemzetközi filmek egyaránt bekerülnek; a kínai filmklasszikusok és az új kínai filmalkotások külföldön is bemutatásra kerülnek.

Az elmúlt 110 évben a filmkockák megörökítették a kínai filmek fejlődésének történetét. A kínai filmgyártás, filmforgalmazás és a filmterjesztés már büszkélkedhet bizonyos sikerekkel, miközben a kínai filmek nemzetközi filmvásárokon, filmfesztiválokon, filmes szervezetekben és művészeti kollégiumokban való kereskedelmi és szakmai bemutatása is folyamatosan hozza az eredményeket. Van okunk hinni abban, hogy a kínai mozi folyamatosan fejlődésre képes, és új lendületet visz a világ moziiparába.

• Az idő szerencse • Mindenkit hajt valami...

Szólj hozzá!

*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .